Taas leivast

Tegin täna leiba natuke teisiti kui seni ja tahtsin siis siia pildid üles riputada. Selline natuke igav lugu sai ka piltide taustaks kirja pandud:

Kuna päris ilma vormita kipuvad mul leivad ahjus liiga lamedad jääma, siis küpsetan leiba enamasti tavalises ahjuvormis. Seni olen kasutanud kahte vormi: ühte keskmises suuruses nelinurkset ja ühte väikest ovaalset. Kilost jahust saab just täpselt nende kahe vormi jagu tainast.

Aga see kahe vormiga jamamine on tüütu, sest küpsetuspaberi ühest lehest jätkub küll mõlema jaoks, aga siit-sealt jääb napiks ja siis peab leiba siit-sealt ikka alati noaga vormist välja kangutama. No ja teine tüütu asi oli see taigna kahe vormi vahel jagamine. Kui mul see siis viimasel korral täitsa ebaõnnestus (lasin taignal üle öö kerkida ja siis hommikul selgus, et suuremasse vormi oli liiga vähe tainast saanud ja väiksemasse liiga palju, sest see oli üle ääre kerkinud ja plökerdamst kui palju!), siis otsustasin ühe vana plaani teostada ja suurema ahjuvormi soetada.

Olen seda juba pikemat aega otsinud, sest on ju mõttekas teha ühe korraga hunnik head vormirooga, nii et sellest saaks kaks päeva süüa, või siis ka külalised söönuks kui teinekord rohkem rahvast majas. Ostmine venis, sest lootsin leida vormi, mis oleks ideaalne ka lasanje jaoks ja kuhu mahuks kolm lasanjeplaati kõrvuti sisse. Minu keskmisesse vormi läheb esimestesse kihtidesse kaks ja pool lasanjeplaati ja siinkohal peaks märkima ka fakti, et ma olen hästi koba lasanjeplaadipoolitaja. Ok, jutt nii pikk: sel nädalal oli mul ükspäev lasanje plaanis ja et mehele tuli üks sõber külla ja siis ma ostsin ühe suure vormi ära. Poes veel enam-vähem lasanjeplaatidepakiga mõõtsin, et on jah täitsa sobiv suurus, aga kodus selgus, et nüüd läheb esimesse kahte kihti kolm ja pool plaati. Seega tüütu lasanjeplaadipoolitamine jätkub.

Aga vorm ise on aus. Ja täna sai teine siis ka leivaküpsetamisega sisse õnnistatud. Leib saab SUUUUR! Kohe selline taluleib, mille kohta rahvakirjanikud kirjutaksid: “Pereisa surus leivapätsi vastu rinda ja lõikas igale ootavale lapsele suure kääru lõhnavat värsket leiba.”

ENNE KÜPSETAMIST:PÄRAST:

About Sinitihane

Ikka seesama Sinitihane, kes varemgi.
This entry was posted in Asjadest, Küpsetamine. Bookmark the permalink.

Taas leivast on saanud 6 vastust

  1. sesamy ütles:

    Mina plaanin sama ostu juba paar kuud (ahjuvormi siis), ootab lihtsalt asjaolude kokkulangemist (loe: mina linnas poes, sobiv pott olemas ja vaba raha taskus)

  2. õts ütles:

    Ma teen klaasist keeksivormis, mis lihtsalt kodus olemas oli ja võitan seda enne hoolega ja leib tuleb väga hästi lahti. Ainult mõnikord kui kogemata jääb nurk natuke võitamata, siis tuleb õige pisut kaasa aidata. Küpsetuspaberiga pole proovinud.

    • Sinitihane ütles:

      Ma olen ka mõelnud leiva jaoks sellise keeksivormi soetamisele. Siis saaks ju selliseid röstleivakujuga leivaviile ja see mulle meeldiks. Aga see ost on mul katki jäänud, sest ma mõtlen, et kapp niigi potte ja vorme täis – selle uue puhul ka muretsesin, et kuhu too nüüd ära mahub, aga mahtus.🙂

      Kui kaua sa selles keeksivormis leiba ahjus hoiad?
      Mul piisab praegu 40 minutist. Keeksivormis tehes ei ole leib nii lame ja siis küpseb vist kauem või kuidas?

  3. õts ütles:

    Jah, see klaas on ju päris paks. (Kuigi ega ma seda siiski algul tegema hakates ei arvestnud, vaid tegin teiste õpetuse järgi). Ja ma kokku küpsetan ikka nii 1h 15 min kuni poolteist tundi. Ja ma teen sellisel meetodil, et algul läheb 250 kraadisesse 10-15 minutiks, siis vähendan u 225 kraadi peale 10 minutiks, siis 200 kraadi 10 min ja lõpuks u 175 kraadi ülejäänud aeg ehk mingi 50 minutit.

  4. Lillekem ütles:

    Oi kui isuäratav siin kõik on:)
    Mina ka algul mässasin plekist saiavormide ja küpsetuspaberitega,aga
    nüüdseks olen ka leidnud endale klaasist kõrge vormi ja super rahul
    sellega.Tuleb peale küpsetamist alati vormist välja ja nagu sul õts
    ütles,et võibolla natuke on vaja vahel nurkadest aidata…..
    tegin paar päeva tagasi leiba kuhu panin pähkleid,rosinaid,musti ploome,kuivatatud virsikuid ja eelnevalt kuumutasin neid potis kuhu lisasin veidike võid,Vana Tallinna likööri ja mett……hakkisin nad siis eelnevalt väikesteks tükkideks kah….
    selline jõulueelne leivaküpsetus siis minu kodus.

    • Sinitihase õts ütles:

      Ma ei ole veel kordagi miskit head leiva sisse pannud, aga sinu kirjeldus, Lillekem, ajas mul küll isu peale. Järgmine kord proovin ka!

Lisa kommentaar

